ADDICTA: The Turkish Journal on Addictions
Research Article

The Reflection of Turkish Tobacco on to The Advertisements: Fatima, Abdulla, Murad, Helmar and Omar Samples, 1910–1945

1.

Başkent Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, Sosyoloji Bölümü, Ankara, Türkiye

Addicta 2019; 6: Supplement 359-380
DOI: 10.5152/addicta.2020.19129
Read: 1233 Downloads: 1086 Published: 14 April 2020

Cigarette appears to be the most common tobacco product. Being easily accessible and the price policies can be stated as the main reasons for the cigarette to be that common. Besides, the cigarette finds its place at the cinema through product placement and sponsorships, and at the printed and visual media through advertisements. At this point, the representation of the cigarette among advertisements has great importance. Nationally and internationally, several measures have been taken to diminish cigarette use. One of them is the regulations about cigarette advertisements. The main focus of this study is to examine the advertisement texts to understand how the cigarettes produced using Turkish tobacco were served to the customers during the era in which the advertisements for cigarette were still legal between 1910- 1945. For that purpose; it analyzes the advertisement texts for Fatima, Abdulla, Murad, Helmar and Omar brands which were all produced with the Turkish Tobacco and acquired considerable sales figures in America. Methodologically, it utilizes content analysis technique with a hermeneutic perspective. As the results of the study, it is concluded that; first, tobacco characteristics are implied and satisfaction based on the cigarette use is transferred among the advertisement texts. Second, the message which considers the cigarette use as harmless is illustrated to the target audience through social status of the smokers. Finally, the cigarette use is advertised as a part of the image construction process for ‘masculinity and ‘femininity’.

 


 

Türk Tütününün Sigara Reklamlarına Yansıması: Fatima, Abdulla, Murad, Helmar ve Omar Örnekleri, 1910-1945

 

Sigara kullanımı en yaygın tütün ürünü olarak karşımıza çıkmaktadır. Sigaranın kolay ulaşılabilir olması ve fiyat politikası sigaranın yaygın olarak kullanımına yol açan nedenlerin başında gösterilebilir. Diğer taraftan sigara, sinemada ürün yerleştirme veya sponsorluk faaliyetleriyle, yazılı ve görsel medyada da reklamlar aracılığıyla kendisine yer bulmaktadır. Bu noktada da sigaranın reklamlardaki temsiliyeti önem taşımaktadır. Sigara kullanımını azaltmak için ulusal ve uluslararası boyutta pek çok önlem alınmaktadır. Alınan önlemlerden bir tanesi de sigara reklamlarına ilişkin yapılan düzenlemelerdir. Bu çalışma, henüz tütün ve tütün ürünlerinin reklamlarının yasak olmadığı 1910-1945 yılları arasındaki Oryantal tütün, diğer ismiyle Türk tütünü olarak adlandırılan tütünden üretilen ve Amerika’da önemli satış rakamlarına ulaşan sigaraların reklam metinlerinin incelenmesini konu edinmiştir. Çalışmada sigaraların reklam metinleri incelenerek hedef kitleye sigaranın nasıl sunulduğunun anlaşılması amaçlanmıştır. Bu amaçla Türk tütününden üretilen ve Amerika’da önemli satış rakamlarına ulaşan Fatima, Abdulla, Murad, Helmar ve Omar sigaralarının reklam metinleri incelenmiştir. Çalışma, yöntemsel olarak anlamacı perspektifle içerik analizi tekniği kullanılarak yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda incelenen reklam metinlerinde öncelikle tütünün özelliklerinin vurgulanarak sigara kullanımının bireylerde yarattığı “memnuniyet” duygusunun verildiği anlaşılmıştır. Ayrıca sigaranın sağlık açısından zararsız olduğu mesajının, mevcut ve hedef kullanıcılara sigara kullanıcılarının sosyal statüleri üzerinden verilmekle birlikte, sigara kullanımının bireylerin “erkeklik” ve “kadınlık” imajlarının inşa sürecinin bir parçası olduğu mesajlarıyla aktarıldığı anlaşılmıştır. 

 

To cite this article: Sırma, Ç. S. (2019). Türk tütününün sigara reklamlarına yansıması: Fatima, Abdulla, Murad, Helmar ve Omar örnekleri, 1910-1945. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6(4), 359-380.

Files
ISSN 2148-7286 EISSN 2149-1305